Krytyka mile widziana

Badania opinii przeprowadzane online są obecnie najlepszą okazją do tego, by poznać szczegółowe opinie o tym, jak pracownicy widzą nasz biuletyn, również te krytyczne. Rozmawiamy o tym z Tomaszem Kościelnym, dyrektorem zarządzającym Agencji Agape.

Badania czytelnicze

Czy korporacje wydające magazyny custom publishing znają opinie czytelników, dla których te publikacje są wydawane?

Część firm poznaje nastawienie do biuletynu przy okazji badań całej komunikacji wewnętrznej. Jednak zazwyczaj są to opinie niepogłębione. Część rzeczywiście wykonuje specjalistyczne badania, ale są też organizacje, które w ogóle nie badają opinii kompleksowo, a skupiają się na głosach dochodzących do redakcji czy reakcji na różne konkursy. Gazety wydajemy dla czytelników, dlatego ich głos ma ogromne znaczenie. Ważne jest, jak biuletyny są postrzegane przez pracowników i w jaki sposób są czytane. Ta wiedza bardzo pomaga w przygotowywaniu biuletynu.

Czego można spodziewać się po Badaniu czytelniczym online, oferowanym przez Agape?

To usługa pozwalająca łatwo i szybko dotrzeć do pracowników, którzy mają dostęp do komputera i mogą wziąć udział w badaniach online. Takie badania pozwalają na błyskawiczne zebranie opinii. Cechą niezmienną w stosunku do tradycyjnych badań czytelniczych, prowadzonych metodą ankiety papierowej czy wywiadów telefonicznych, pozostaje przygotowanie odpowiedniego raportu z wnioskami dla klienta. Same opinie bowiem nie wystarczą. Trzeba je przełożyć na konkretne wnioski i zadania dla redakcji, aby badania były efektywne. Badania czytelnicze online można przeprowadzić w zdecydowanie krótszym czasie, niż gdy robiliśmy to tradycyjnymi metodami badawczymi. Dzięki temu łatwiej też zaplanować regularne badania w budżecie.

Jak poradzić sobie z obawami, które naturalnie mogą się pojawić w sytuacji negatywnych opinii badanych?

Opinie są punktem wyjścia do wniosków dla redakcji. Często to negatywne opinie dają nam więcej informacji, które rozwijają biuletyn, niż te pozytywne. Patrzenie z tej perspektywy ułatwia przyjęcie krytyki.

Dziękujemy za rozmowę.

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »