12 pytań do Rafała Markiewicza

Tekst Rafała Markiewicza „Masz wiadomość! Firma na celowniku szantażysty”, opublikowany w magazynie „Risk Focus” STU Ergo Hestia został wyróżniony tytułem Tekst Roku w Konkursie Biuletynów Firmowych 2009. Ten kwestionariusz jest zatem nietypowy – prezentujemy sylwetkę biuletynowego dziennikarza.

Rafał Markiewicz

Rafał Markiewicz jest absolwentem politologii na Uniwersytecie Gdańskim. Z Grupą Ergo Hestia związany od marca 2001 r., obecnie zajmuje się przygotowaniem i wdrażaniem projektu internetowej sprzedaży ubezpieczeń.

Artykuł pt. „Masz wiadomość! Firma na celowniku szantażysty”, choć na pierwszy rzut oka sensacyjny i z zacięciem detektywistycznym, w rzeczywistości miał jedynie uzmysłowić zagrożenie, jakim dla firm jest ryzyko szantażu oraz pokazać, jak można się przed nim zabezpieczyć. Kontrapunktem dla przedstawionej atmosfery zdarzeń, związanych z szantażem, jest prezentacja sposobu zawierania ubezpieczenia od szantażu zanieczyszczeniem produktu, które zawiera się w tajemnicy, z udziałem jak najmniejszej liczby osób.

Mnogość zgromadzonych materiałów źródłowych (przykłady szantaży, raporty i analizy) była pomocą, ale i przeszkodą. Autor długo pracował nad koncepcją tekstu, jego tezami, co wiązało się z selekcją treści.

O pracy nad tym materiałem opowiada tak: „Pisanie rozpocząłem nietypowo; najpierw napisałem środek artykułu, dopiero potem dodałem spinające go w całość wstęp i zakończenie. Tym, o co dbałem szczególnie, był prosty i zrozumiały język, który w moim przekonaniu jest jedyną drogą do dobrego porozumienia z czytelnikiem. Ku mojemu zaskoczeniu, dość czasochłonne okazało się dobieranie elementów graficznych do artykułu. Z dużymi wyrzutami sumienia odrzucałem kolejne, proponowane mi, zdjęcia. Ale teraz, z perspektywy czasu i widząc uzyskane efekty, czuję się nieco rozgrzeszony.”

1. Rok urodzenia: 1973.

2. Jako dziecko marzyłem, by zostać… maszynistą, bo zawsze pociągały mnie tory, a w zasadzie „nieznane”, do którego prowadziły.

3. Z pierwszej mojej pracy zapamiętałem… piękny widok na Gdańsk z dwunastego piętra biurowca.

4. Kiedy piszę tekst… odczuwam ogromną radość tworzenia.

risk_focus2

risk_focus2

5. Trzy najważniejsze cechy dobrego specjalisty od komunikacji to: umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim, mówienie prosto, nawet o sprawach skomplikowanych, dystans do samego siebie.

6. Gdy myślę „prasa”, widzę… a raczej czuję… farbę drukarską. A jeśli miałbym widzieć jakiś obraz, byłoby to wspomnienie uroczej knajpki w Amsterdamie, gdzie podają na śniadanie wspaniałe tosty, smaczną kawę i pyszną szarlotkę. Wszystko to przy lekturze porannych gazet.

7. Moje ulubione miejsce na świecie to… zamierzam jeszcze wiele miejsc odwiedzić, więc takiego nie wskażę. Zdecydowanie mogę polecić Rethymnon na Krecie, magiczny ogród zoologiczny we Fuengiroli, wioskę Ia na Santorini i Mezquitę w Cordobie.

8. Nigdy nie kupiłbym… wraz z wiekiem zrozumiałem, że trzeba rozważnie składać deklaracje odnośnie „nigdy”.

9. Najlepiej w życiu smakuje… samo życie.

10. W mojej pracy najważniejsze są… profesjonalizm i zaangażowanie, ale to chyba standard na każdym stanowisku.

11. W pisaniu do firmowego magazynu najciekawsze są… moment obmyślania artykułu i wyczekiwanie na reakcje czytelników. Ale i sama praca nad tekstem; korekty, dobór zdjęć lub grafik bywają wciągające.

12. W podróż dookoła świata z małym bagażem zabrałbym: cyfrowy aparat fotograficzny z kilkoma bardzo pojemnymi kartami pamięci.

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »