Zdjęcia portretowe

W biuletynach custom publishing często zamieszczamy teksty prezentujące osoby. Nieodłącznym elementem tych tekstów powinny być zdjęcia prezentowanych pracowników. Jak wykonać dobry portret? O tym w pierwszym odcinku naszego nowego cyklu o wykonywaniu zdjęć „Zatrzymane w migawce”.

W biurze

Zakładamy, że zdjęcie będzie robione w miejscu pracy, czyli np. w pokoju przy biurku. Częstym błędem w tej sytuacji jest fotografowanie postaci na tle okna, bo biurko jest tak ustawione, że okno znajduje się za plecami osoby. Tak zrobione zdjęcia dają efekt, w którym obszar okna jest bardzo jasny, natomiast sama postać nieoświetlona lub wręcz nierozpoznawalna. Jak temu zapobiec?

Postarajmy się o inne ustawienie osoby, aby wyeliminować widok okna za nią. Najlepiej robić zdjęcie w naturalnym oświetleniu, bo twarz ma wtedy łagodne rysy. Nie zawsze jednak naturalne oświetlenie jest wystarczające. Należy wtedy użyć lampy błyskowej. Nie kierujmy jej jednak bezpośrednio na twarz fotografowanej osoby, bo takie intensywne światło bardzo wyostrzy rysy twarzy i uwydatni wszelkie mankamenty skóry. Możemy spróbować rozproszyć błysk flesza, przykładając do niego białą kartkę lub kalkę techniczną.

Pamiętajmy też o dobrym kadrze. Często chcemy pokazać osobę (albo fotografowana osoba życzy sobie być tak pokazana) przy biurku z komputerem, notesami i wszelkimi akcesoriami biurowymi, bo wydaje się, że takie zdjęcie będzie naturalne. Nie zawsze taki natłok przedmiotów na zdjęciu wygląda korzystnie. Często powstaje niepotrzebny chaos w kadrze. Warto zakomponować kadr w sposób przemyślany i nie obejmować nim zbyt wielu przedmiotów wokół głównego bohatera. Dobrze też, jeśli sfotografujemy osobę na kontrastowym tle. Postać o ciemnych włosach lepiej pokazać na jasnym tle i na odwrót – sprawi to, że głowa nie będzie „zlewała się” np. ze ścianą.

W plenerze

Czasem, jeśli prezentujemy osobę w tekście o „lżejszym” temacie, warto rozważyć wykonanie portretu w plenerze. W gazetkach firmowych pracownicy często fotografowani są np. pod siedzibą firmy lub w otaczającym ją ogrodzie czy pobliskim parku.

Podobnie, jak w przypadku portretów robionych we wnętrzach, kluczową kwestią jest oświetlenie. Odradzamy robienie zdjęć portretowych w plenerze zimą przy pełnym słońcu, są to warunki oświetleniowe, z którymi nawet profesjonalistom czasem trudno się zmierzyć. Zdjęcia wiosenne i letnie powinny być robione, gdy jest niezła pogoda, małe zachmurzenie, ale niekoniecznie bardzo ostre słońce. Wybierajmy tła neutralne np. w miarę gładką ścianę budynku lub zwartą zieleń. Pamiętajmy też, że fotografujemy osobę na tle zieleni, a nie zieleń ozdobioną osobą. Twarz portretowanego musi mieć dobrą ostrość, tło niekoniecznie.

Zwróćmy także uwagę na takie szczegóły, które mogą zakłócać pracę w plenerze. Jeśli np. jest dość mocny wiatr, który burzy fryzurę portretowanego, odczekajmy, aż się uspokoi. To, co zabawne na zdjęciach z wakacji, w zdjęciu do biuletynu nie będzie odpowiednie…

Atmosfera pracy

Ważną sprawą przy wykonywaniu zdjęć portretowych jest nawiązanie życzliwej relacji z bohaterem naszej sesji. Jeśli osoba ta będzie zdenerwowana lub znudzona naszymi działaniami, będzie to – niestety – widać na zdjęciu. Wybierzmy porę, gdy ani my, ani bohater nie jesteśmy jeszcze zmęczeni całym dniem pracy i starajmy się wprowadzić luźną, niekrępującą atmosferę. To z pewnością pomoże uzyskać spodziewany efekt, np. niewymuszony uśmiech.

I na koniec warto pamiętać, żeby zrobić kilkanaście różnych ujęć portretu, łatwiej będzie później, wspólnie z bohaterem zdjęcia, wybrać najlepsze.

Małgorzata Żurniewicz-Turno, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »