Wyjątkowe w treści i formie

Numery świąteczne, wydania specjalne, edycje jubileuszowe biuletynów firmowych są jak okazjonalne dania – wyjątkowe, niezapomniane, oryginalne i długo wspominane. Przepis na specjalne potrawy znajdziemy niemal w każdej książce kucharskiej, na takie biuletyny przepis musimy jednak przygotować sami. Proponuję dwa przepisy.

Numer świąteczny (Boże Narodzenie)
Składniki:
Treść:

1. Materiały bieżące, które obowiązkowo muszą zostać opublikowane, jakbyśmy przygotowywali kolejny numer gazetki.
2. Wstępniak poświęcony Świętom.
3. Życzenia dla pracowników.
4. Rozmowy z pracownikami o ich marzeniach świątecznych, prezentach, jakie chcieliby otrzymać i jak spędzą najbliższe Święta.
5. Relacje z imprez gwiazdkowych (wewnętrznych lub sponsorowanych przez firmę).
6. Materiał, jak obchodzi się Święta i jakie są zwyczaje w krajach,
w których działa firma.
7. Tekst poświęcony urlopom i dniom wolnym między Świętami.
8. Przepisy na dania świąteczne.
9. Krzyżówka w kształcie choinki, innego motywu świątecznego.
10. Dodatkowe materiały rozrywkowe.
11. Upominek związany ze Świętami dołączany do gazety – motyw świąteczny, płyta z kolędami.
12. Konkurs dla pracowników związany ze Świętami.

Grafika:
1. Motywy świąteczne: choinka, mikołaj, gwiazdki, aniołki, renifery itp.
2. Zdjęcia nawiązujące do Świąt.
3. Zdjęcia pracowników np. w czapkach mikołajowych.
4. Niewielkie odstępstwa od layoutu w postaci ozdobnych czcionek tytułów lub leadów czy inicjałów.
5. Złoty lub srebrny kolor tytułu biuletynu podkreślający specyfikę wydania gazety.

Sposób przyrządzenia:
Przepis zakłada, że wydanie świąteczne numeru biuletynu nie będzie odrębnym wydaniem, które ukaże się poza obowiązującą liczbą wydań w ciągu roku, dlatego nie wszystkie składniki przepisu świątecznego podane wyżej, razem dadzą dobry efekt. Najlepiej wybrać część z nich. Inaczej jest, gdy wydanie świąteczne jest dodatkowym numerem biuletynu. Wtedy poświęcamy go w całości materiałom świątecznym i nie publikujemy materiałów bieżących.

Layout gazetki nie powinien znacząco odbiegać od projektu graficznego stałych wydań magazynu. Cała sztuka przyrządzenia numeru świątecznego polega na tym, by poprzez treść i elementy graficzne nadać mu nastrój i wygląd świąteczny. Dopuszczalnym odstępstwem od obowiązującego layoutu jest zastosowanie innej czcionki tytułu lub leadu czy inicjału w tekstach publikowanych w magazynie firmowym. Możemy do tego tytuł biuletynu przygotować w kolorze złotym lub srebrnym, co nada wyjątkowy nastrój gazecie.

W formie edytorskiej większość parametrów powinna pozostać bez zmian. Z widocznym zmian proponuję foliowanie gazety z bonusem dołączanym do wydania. Jeżeli wydanie świąteczne będzie odrębnym numerem publikacji, z pewnością jego objętość będzie mniejsza niż wydania regularnego.

Wydanie jubileuszowe (np. 20. numer naszego biuletynu)
Składniki:
Treść:

1. Wstępniak dotyczący jubileuszu.
2. Tekst poświęcony historii biuletynu.
3. Materiał przypominający najważniejsze tematy publikowane na łamach biuletynu w poszczególnych numerach.
4. Rozmowa z prezesem firmy, jak odbiera gazetę.
5. Rozmowa z pracownikami, jak oceniają biuletyn.
6. Przedstawienie redakcji, jak pracuje, jak powstaje kolejny numer pisma.
7. Rozmowa z redaktorem naczelnym biuletynu.
8. Konkurs fotograficzny dla czytelników, jak i gdzie czytają magazyn.
9. Konkurs dla czytelników – wybór najlepszej okładki biuletynu.
10. Specjalna krzyżówka jubileuszowa.
11. Korzyści z wydania biuletynu firmowego dla firmy i czytelników.

Grafika:
1. Specjalna okładka biuletynu.
2. Miniatury okładek biuletynów, które się dotychczas ukazały.
3. Wyróżniona pagina z jubileuszowym numerem gazety.
4. Złoty lub srebrny kolor tytułu biuletynu podkreślający specyfikę wydania gazety.

Sposób przyrządzenia:
Jubileusz gazety to dobry moment na pokazanie korzyści, jakie daje wydawanie gazety firmowej dla pracowników bądź klientów i promowanie tytułu wśród czytelników. Dlatego przygotowując materiały do takiego wydania, starajmy się pisać je z punktu widzenia korzyści wynikających z wydawania publikacji, a nie tylko pokazujących historię biuletynu.

Z drugiej strony takie wydanie nie może być tylko prezentacją osiągnięć redakcji, musi również zawierać korzyści dla czytelników. Przed przyrządzeniem takiego numeru zadajmy sobie pytanie, jakie korzyści będzie miał czytelnik z takiego wydania biuletynu?

Tomasz Kościelny, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »