Uatrakcyjniamy biuletyn

Jest wiele sposobów na to, by nasz firmowy magazyn został zauważony przez czytelnika. By, poza ciekawymi treściami, pokazał się w sposób, który przykuje jego wzrok i wzbudzi zainteresowanie. Poznajmy kilka sprawdzonych rozwiązań wydawniczo-edytorskich.

Uatrakcyjniamy biuletyn

To, jak wygląda nasz magazyn, w jaki sposób został zaprojektowany, przygotowany od strony graficznej i wydrukowany jest równie ważne, jak jego zawartość merytoryczna. Powiedzenie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” sprawdza się także w przypadku firmowego biuletynu. Jest on bowiem częścią korporacyjnej strategii komunikacyjnej i powinien być spójny z firmową wizualizacją. Z drugiej strony, warto pomyśleć nad rozwiązaniem, które go wyróżni na tle innych korporacyjnych materiałów graficznych i firmowych magazynów.

Okładka „sprzedaje”

To okładka „sprzedaje” gazetę i zachęca do sięgnięcia po tytuł, zajrzenia do środka, przeczytania konkretnych artykułów. Dlatego okładkę możemy potraktować wyjątkowo, dobierając formę jej uszlachetnienia, i sprawić, by nasz czytelnik poczuł się wyróżniony.

Użycie farby z zakresu barw Pantone – większość magazynów drukowana jest w systemie czterokolorowym, tzw. CMYK. Wykorzystując piąty kolor, Pantone, możemy sprawić, że nasz magazyn będzie wyróżniał się spośród innych tego typu publikacji. Firmy najczęściej decydują się na użycie – w winiecie tytułowej i np. głównej zajawce – złotego bądź srebrnego Pantone’u. Dobrą okazją do tego są np. święta Bożego Narodzenia. Alternatywą jest użycie koloru z palety barw fluorescencyjnych lub metalizowanych – taki magazyn będzie widoczny z daleka!

Kolor z palety Pantone firmy wybierają również wtedy, gdy zależy im na zachowaniu spójności w posługiwaniu się korporacyjną kolorystyką, a kolor w tym właśnie systemie został wskazany w korporacyjnej księdze wizualizacyjnej (Corporate identities, Corporate guidelines). Wówczas wszystkie materiały drukowane przygotowane są z wykorzystaniem koloru z palety Pantone.

Wykrojnik – pierwszą okładkę możemy dociąć do wybranego kształtu. Może on być stały dla każdego wydania lub różnić się co numer – w zależności od tego, jakie mamy zdjęcie na okładce i gdzie planujemy linię cięcia wykrojnika. W ten sposób zaintrygujemy czytelnika.

Oryginalnym pomysłem jest wykorzystanie wykrojnika dla całego wydania, nie tylko na okładce. Poprzez wyoblenie jednego z rogów biuletynu można nawiązać do kształtu swego logotypu.

Również wyjątkowe wydarzenia, np. święta, fuzja, wejście na giełdę itp. mogą być okazją, by skorzystać z dobrodziejstw, które daje nam współczesna technologia druku. Choinka, wypełniająca całą przestrzeń okładki, może mieć wycięte bombki. Ogłoszenie debiutu giełdowego może wiązać się z wycięciem okładki w kształt byka.

Folia matowa lub błyszcząca, lakier punktowy (UV) – okładka naszego magazynu może wyróżniać się wysokim połyskiem lub pokryciem matowym. W tym drugim przypadku możemy niektóre elementy okładki dodatkowo polakierować. W ten sposób wyróżniamy tytuł magazynu i sprawiamy, że podczas patrzenia na magazyn pod kątem wzrok przyciągnie błyszcząca winieta tytułowa, odcinająca się od matowego tła.

Wytłoczenie – tytuł lub inny element graficzny na okładce może być również wypukły bądź wklęsły. To bardzo efektowne rozwiązanie introligatorskie, pozwalające wyróżnić określony element strony tytułowej biuletynu.

Inne „sztuczki”

Gdy już wiemy, w jaki sposób uatrakcyjnimy okładkę, warto poznać inne sposoby na wzbogacenie edytorskie magazynu.

Oczka do wpięcia do segregatora (zszywki euro) – jeśli zależy nam, by przedstawiciele grupy docelowej sięgali po nasz magazyn częściej, korzystali z treści, które w nim publikujemy i mieli wszystkie wydania biuletynu w jednym miejscu, warto skorzystać z opcji drukowania magazynu z oczkami służącymi wpięciu kolejnych numerów do segregatora. W miejsce tradycyjnych zszywek drukarnia proponuje te z oczkami. Partnerzy i klienci biznesowi mają dzięki temu łatwiejszy dostęp do oferowanej przez nas specjalistycznej wiedzy.

Perforacja – zarówno na środkowych kartkach, jak i na okładce możemy zamieścić ważne informacje, chcąc, by czytelnik oderwał ten fragment i korzystał z nich w codziennej pracy. Perforacja sprawdza się, gdy chcemy, by pracownicy mieli pod ręką np. instrukcję obsługi urządzenia lub oprogramowania, zasady korzystania z firmowego samochodu, dane kontaktowe do przedstawicieli regionalnych itp.

Skrzydełko – dowolną kartkę w biuletynie możemy poszerzyć. W ten sposób przeznaczamy więcej miejsca np. na fotoreportaż z jubileuszu firmy lub wyjątkowego firmowego wydarzenia. Taka dodatkowa kartka zagięta jest do środka wydania w formie skrzydełka. Zwraca od razu uwagę na tę właśnie część numeru.

Wklejenie na żel lub doczepienie wystającego elementu, tzw. fiszki – naszym czytelnikom możemy zaoferować dodatkowe publikacje lub sprezentować przygotowane na specjalną okazję gadżety. Do środka firmowego biuletynu możemy wkleić zarówno płytę z kolędami, notes z magnesem na lodówkę, jak i ulotkę produktową, zmiany w regulaminie BHP czy miniksiążeczkę z poradami o bezpieczeństwie korzystania z bankowości internetowej. Doklejając wystający poza format graficzny magazynu element (papierową, materiałową lub foliową fiszkę), dodatkowo wskazujemy czytelnikowi artykuł w biuletynie, do lektury którego chcemy go szczególnie zachęcić.

W tym miejscu warto wspomnieć, iż dodając do wydania gadżet, upominek lub dodatkową publikację, biuletyn dobrze jest zafoliować lub zapakować w koperty. Dzięki temu mamy pewność, że czytelnik otrzymał kompletne wydanie magazynu wraz z przygotowanymi specjalnie dla niego elementami.

Niektóre z powyższych form uszlachetnienia możemy ze sobą łączyć, oferując czytelnikowi bogaty, pięknie wydany magazyn. Ważne, abyśmy uatrakcyjniali nasz biuletyn, mając na uwadze charakterystykę grupy docelowej i jej oczekiwania. Zachowanie umiaru, nie tylko w jedzeniu, ubiorze i zachowaniu, jest cnotą, nieprawdaż?

Agnieszka Madej, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »