Oprawa dla gazety jak rama dla obrazu

Szyta czy klejona? A może szyta ze zszywkami umożliwiającymi wpięcie magazynu custom publishing do segregatora? Wybór oprawy powinniśmy uzależnić od funkcji, jaką ma spełniać magazyn i jego użyteczności, a także objętości pisma. Oprawa może być jak rama dla obrazu – dawać mu nowy wymiar i podkreślać walory. Warto o nią zadbać.

Oprawa

Przy wyborze właściwej oprawy (ramy) do obrazu uwzględniamy tematykę i kolorystykę pracy. Patrzymy na kontekst. I podobnie jest z gazetami, gdzie rodzaj oprawy uzależniony jest od takich czynników, jak: grupa docelowa, objętość, dobór papieru.

Jeśli nasz biuletyn firmowy rozwija się dynamicznie i z numeru na numer zwiększamy jego objętość, możemy rozważyć zmianę oprawę z szytej na klejoną. Oprawa klejona dodaje publikacji powagi i elegancji. Minusem oprawy klejonej jest fakt, że jest droższa w produkcji. Sprawdza się w magazynach zewnętrznych i tych wewnętrznych, poprzez które wydające je firmy chcą na podkreślić prestiż swojej organizacji.

Aby móc przejść z oprawy szytej na klejoną, należy spełnić kilka ważnych wymogów technicznych. Po pierwsze, magazyn powinien liczyć minimum ok. 50–60 stron przy użyciu papieru o gramaturze 130 g. Poskładane składki muszą utworzyć grzbiet (o grubości minimum 3 mm), który się nacina i wpuszcza klej, a później naciąga na niego okładkę. Oprawę klejoną dobrze jest wykorzystać w magazynie stworzonym na papierze niepowlekanym, który dobrze wchłania klej i sprawia, że publikacja jest mniej podatna na rozklejenie. Papier powlekany ma słabszą zdolność wchłaniania kleju.

Przy wykorzystaniu papieru o grubszej gramaturze niż 130 g drukarnie proponują oprawę szyto-klejoną. Jest ona jednak droższa i częściej używana w albumach, książkach oraz raportach rocznych.

Wykorzystanie do oprawy tzw. eurozszywek, czyli zszywek metalowych z oczkami służącymi do wpięcia publikacji do segregatora to również sposób oprawy obecny w firmowych wydawnictwach. Ten rodzaj oprawy jest częściej spotykany w magazynach custom publishing o tematyce technicznej, w branży komputerowej i wdrożeniowej – wszędzie tam, gdzie wydawcy zależy na tym, by czytelnik miał pod ręką przekazywaną w biuletynie specjalistyczną wiedzę.

Oprawa zeszytowa, klejona, czy euro? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Wymaga wcześniejszej analizy, rozważenia zalet i wad każdej z form oprawy. Warto jednak ten wysiłek podjąć, aby czytelnik naszej publikacji otrzymał magazyn firmowy, który będzie nie tylko ciekawy pod względem treści, ale również formy, w tym przypadku odpowiedniej oprawy.

Agnieszka Madej, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »