Materiały graficzne od klientów

Nie każdy zna się na procesie przygotowywania materiałów do druku, ale osoba zajmująca się redakcją magazynu firmowego powinna mieć podstawową wiedzę na ten temat. Znacznie ułatwi to współpracę z agencją custom publishing i pozytywnie wpłynie na jakość biuletynu.

Materiały graficzne

Magazyn firmowy jest w znacznej mierze ilustrowany zdjęciami dotyczącymi działalności przedsiębiorstwa. Ważne, aby były one jak najlepszej jakości i nie różniły się znacząco od używanych również materiałów tzw. stockowych – czyli płatnych zdjęć, kupowanych w bankach fotografii.

Idealna jest sytuacja, gdy firma dysponuje możliwością zatrudnienia profesjonalnego fotografa, który zadba o dobrej jakości zdjęcia. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości i zadanie wykonania zdjęć spada na pracowników, należy pamiętać, aby wykorzystywać maksymalną dostępną rozdzielność aparatu przy robieniu fotografii. W obecnych czasach nawet aparaty wbudowane w telefony komórkowe mają spore możliwości i potrafią zrobić przyzwoite zdjęcia. Znaczny format zdjęcia pozwala na wykorzystanie go w magazynie w dużej skali, ale również na swobodniejsze kadrowanie.

Warto jednak pamiętać, że duży plik to nie jedyna gwarancja dobrego jakościowo zdjęcia. Zazwyczaj automatyczne ustawienia aparatów dają względnie dobre fotografie i nawet osoba, która nie ma dużego doświadczenia w fotografowaniu poradzi sobie z tym zadaniem. Sporo niedociągnięć oryginalnego zdjęcia można poprawić przecież podczas obróbki komputerowej. Ale czasami takie błędy, jak robienie zdjęcia w zbyt ciemnym pomieszczeniu, przy zastosowaniu bardzo wysokiego parametru ISO, powoduje znaczące szumy (widoczne punkty na obrazie), zaciera szczegóły i zabija kolory. Z takiego oryginału bardzo trudno potem jest uzyskać satysfakcjonujący jakościowo efekt.

Często zdarza się, że klienci przysyłają różnego rodzaju schematy, wykresy, tabele w postaci obrazka wklejonego do dokumentu Worda. Bardzo rzadko tego typu materiały da się wykorzystać w druku. Mimo że na ekranie może wyglądać to dobrze i czytelnie, to przy zadaniu rozdzielczości do druku fizyczna wielkość obrazka jest wielokrotnie mniejsza.

Przygotowując materiały graficzne do składu, warto również pamiętać, że druk offsetowy czy cyfrowy rządzą się innymi prawami, niż drukowanie biurowe, a zdjęcie, które na ekranie wyglądają na duże, nie zawsze będzie można wydrukować w takiej samej skali.

Małgorzata Żurniewicz-Turno, Agape