Małe jest ważne

Podpisy pod zdjęcia, wyimki i kostki z dodatkowymi informacjami – te małe i jednocześnie dynamiczne elementy dziennikarskie przyciągną uwagę czytelników biuletynu custom publishing.

Wydając biuletyn firmowy, chcemy, aby nasi czytelnicy przeczytali go w całości. Jak ich do tego skłonić? Oprócz interesującej i dopracowanej makiety, świetnie napisanych artykułów z ciekawymi tytułami i leadami oraz przekazujących emocje zdjęć mamy do dyspozycji kilka dynamicznych elementów dziennikarskich. Z ich pomocą zachęcimy czytelnika do lektury dłuższego artykułu i zatrzymamy go przy wybranym temacie na dłużej.

Tymi ważnymi elementami, skupiającymi naszą uwagę i wzrok, są między innymi: podpisy pod zdjęcia, wyimki i kostki. Wszystkie mają za zadanie uzupełnić główny artykuł o dodatkowe informacje, fakty, dane lub wyjaśnić poruszane w tekście myśli.

Podpisz zdjęcie

Podpis do zdjęcia jest narracją, opowieścią. W tym małym elemencie, który z reguły ma postać jednego lub dwóch zdań, powinniśmy zawrzeć opis sfotografowanej sytuacji, uwypuklić szczegóły, przekazać panującą atmosferę, przedstawić osoby. Nie zawsze mamy wystarczającą ilość miejsca, by zawrzeć w głównym tekście wszystkie informacje, które wydają nam się istotne. Ludzie lubią obrazki, dlatego lepiej jest, gdy zamieszczamy ciekawe zdjęcie i dopełnimy je interesującym podpisem, niż wstawimy tę informację do tekstu, jednocześnie zmniejszając fotografię.

Podpis do zdjęcia nie powinien być sprzeczny z tym, co widzimy na ilustracji. Powinien wyjaśniać zaistniałą sytuację lub zdarzenie. Zastanówmy się, czy rzeczywiście na fotografii z firmowego pikniku mamy samych uśmiechniętych i zadowolonych ludzi? Jeśli tak, przekażmy tę informację w podpisie do zdjęcia, jednocześnie „wyrzucając” poza kadr osoby smutne, niezadowolone, z grymasem na twarzy. W czym najbardziej pomagają czytelnikowi podpisy do zdjęć? W uchwyceniu klimatu chwili i emocji, poczuciu zapachów, spróbowaniu smaków, usłyszeniu dźwięków, określeniu rozmiarów i kształtów. Dbajmy o to, by podpisy do zdjęć były krótkie, informowały o tym, co przedstawia fotografia, wyjaśniały okoliczności jej zrobienia. I pamiętajmy o tym, by podpisywać prezentowane na zdjęciach osoby, bo nie zawsze bohaterowie zdjęcia są znani wszystkim czytelnikom.

Wypowiedz się

W dłuższych artykułach, zajmujących co najmniej jedną kolumnę, warto wstawić wyimek (wybicie), czyli cytat, najważniejszą myśl z tekstu. Wyimek przykuwa uwagę, zatem powinien być wyróżniony graficznie w makiecie – większą lub grubszą czcionką, kolorem, może znajdować się na apli lub być ujęty w pionowe lub poziome linie. Gdy jako wyimek wykorzystujemy cytat, powinniśmy cytowane słowa podpisać, nadać im autorstwo. Pamiętajmy, by wyimek nie był ani za długi, ani za krótki, powinien mieć ok. 2,5-5 cm wysokości. Ten pierwszy może być zbytnio przytłaczający, ten drugi „zginie” w makiecie, nie będzie go widać. Mądra myśl, kontrowersyjna opinia lub zabawna anegdota sprawią, że czytelnik zwróci uwagę na dłuższy artykuł i zechce go przeczytać.

Dowiedz się więcej

Kolejnym elementem, który pomaga zainteresować czytelnika, są kostki lub ramki z dodatkowymi informacjami. Przydają się szczególnie przy dłuższych tekstach, dopełniając lub wyjaśniając treść głównego artykułu oraz urozmaicając makietę.

W kostkach możemy zamieszczać bardzo różne informacje, zarówno takie, które są ważne i wyciągamy je z dużego tekstu, aby je wyróżnić, jak i takie, które przygotowujemy dodatkowo, na etapie pisania dłuższego artykułu, by uatrakcyjnić tekst.

W kostce lub ramce możemy zamieścić między innymi:
• sylwetkę lub profil rozmówcy, działu, grupy projektowej,
• najważniejsze daty związane np. z wdrożeniem nowego systemu, przeprowadzką, zmianą wizerunku i logo,
• osiągnięcia sponsorowanych sportowców i drużyn,
• wyjaśnienie zjawisk i ich skali (np. mobbing, e-banking),
• objaśnienie trudnych lub nowych pojęć wchodzących w życie,
• wyjaśnienie obowiązujących lub wchodzących w życie procedur, zasad, projektów (np. Czym jest Strategia Jedna Europa dla Wzrostu?, Na czym polega Product Harmonization?),
• wyjaśnienie zasad działania różnych przedmiotów (np. Jak jeździ samochód elektryczny?),
• informacje encyklopedyczne, dopełniające artykuły o luźnej, bardziej ogólnej tematyce (np. Sudan w liczbach, Najwyższe budynki świata, Okresy ochronne ryb w Polsce),
• korzyści i zalety różnego rodzaju inicjatyw, projektów, szkoleń; walory użytkowe przedmiotów,
• zmiany w przepisach lub nowe ustawodawstwo,
• wyjaśnienie różnic i podobieństw (np. Czym różni się polecenie zapłaty od zlecenia stałego?, Którą kartę płatniczą wybrać?),
• słowniczek z wyjaśnieniem pojęć użytych w tekście,
• parametry techniczne usługi lub przedmiotu,
• opinie lub komentarze na temat wydarzenia, projektu, zmian w przepisach,
• ważne do zapamiętania komunikaty związane z bezpieczeństwem, zasadami postępowania.

Jeśli nauczymy się myśleć o dynamicznych elementach dziennikarskich na etapie planowania zawartości numeru, wówczas z łatwością przygotujemy atrakcyjny artykuł. Pisząc tekst, zdobywając wypowiedzi, dane i fakty, robiąc zdjęcia, będziemy pamiętać, że do kompletu potrzebujemy ciekawego wyimka, interesującej kostki i atrakcyjnych podpisów do zdjęć.

Agnieszka Madej, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »