Korekta niejedno ma imię

Najbardziej tradycyjną i popularną formą nanoszenia poprawek do tekstów w magazynach custom publishing jest korekta na papierze. Wykorzystuje się w niej standardowe znaki korektorskie.

Korekta niejedno ma imię

 

Słuszną zasadą jest nanoszenie korekty kolorem znacznie różniącym się od koloru tekstu, aby była lepiej widoczna dla wprowadzającego poprawki. Najczęściej używa się do tego koloru czerwonego.

Czasami zdarza się tak, że naniesioną na papier korektę trzeba przesłać w formie elektronicznej osobie składającej magazyn. Zazwyczaj takie poprawione wydruki są skanowane, niekiedy w postaci czarno-białej, często też przy niezbyt dobrze dobranych parametrach skanowania, co znacznie pogarsza widoczność naniesionych poprawek.

Dlatego warto zwrócić uwagę na jakość takiego skanu – dopilnować, aby żadne fragmenty nie zostały ucięte i by korekta była czytelna.

Innym sposobem wprowadzania poprawek jest zrobienie tego w pliku edytora tekstu, w trybie śledzenia zmian. Ale w tym wypadku korekta dotyczyć będzie tylko strony językowej materiału, a nie całego layoutu złożonej już kolumny.

Dającą najwięcej możliwości elektroniczną formą korekty może być naniesie uwag w pliku pdf w postaci komentarzy. Popularny program Adobe Acrobat pozwala na dodawanie różnych znaczników i adnotacji, dzięki którym można zaznaczyć czy opisać zmiany.

Różne narzędzia pozwalają na podkreślenie fragmentów do usunięcia, ramki z komentarzem dają możliwość dopisania nowego tekstu lub opisania zmiany, którą chcemy widzieć w layoucie. Taka forma usprawnia również pracę osoby wprowadzającej tę korektę, gdyż nie musi ona przepisywać nowych fragmentów tekstu, a wystarczy, że je skopiuje.

Warto coraz częściej wykorzystywać możliwości, jakie dają nam nowe technologie, które sprawiają, że nasza praca może stać się łatwiejsza i efektywniejsza.

Małgorzata Żurniewicz-Turno, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »