Gadżet na Święta

Czy dołączanie do gazetki dla pracowników drobnych gadżetów, podobnie jak robią to pisma komercyjne, jest dobrym pomysłem? Jakie może to dawać korzyści? To pytania, które w okresie przedświątecznym zadaje sobie wielu redaktorów naczelnych biuletynów firmowych, przygotowując grudniowe wydania swoich magazynów.

Polska prasa komercyjna od dłuższego czasu jest zdominowana przez gadżety. Gdy pojawiły się pierwsze tytuły z dodanymi drobiazgami, ich sprzedaż dynamicznie rosła. Dlatego większość wydawców prasy komercyjnej postanowiło również wykorzystać tę okazję.

Od kilku lat wiele tytułów dołącza dodatkowe produkty, ponieważ dzięki temu ich sprzedaż rośnie. Rośnie dlatego, że czytelnicy uważają takie inserty za atrakcyjne i częściej decydują się na zakup konkretnego tytułu.

Biuletyny firmowe nie należą do komercyjnego rynku wydawniczego, na którym walka o czytelnika jest tak zacięta, w związku z tym nie muszą podążać za trendami. Warto jednak zawsze obserwować rynek komercyjny, bo czytelnicy naszego biuletynu są również odbiorcami gazet komercyjnych.

Przyzwyczajenia z tego rynku czasem warto wykorzystywać, gdyż przynoszą również korzyści gazecie firmowej i podnoszą jej atrakcyjność. Dlatego odpowiadając na to pytanie, powiem, że warto dodawać gadżety, ale z umiarem, a więc od czasu do czasu. W wielu magazynach firmowych w wydaniach grudniowych lub świątecznych znajdziemy płyty z kolędami. Jest to miły upominek, ale raz w roku.

Wiele też zależy od specyfiki firmy i tego, czym się zajmuje. Część firm spożywczych dołącza próbki swoich produktów, firmy IT – oprogramowanie itp. Jeśli chodzi o upominki bożonarodzeniowe, firmy dołączają też czasem estetyczne dekoracje na choinkę lub foremki do wypieku ciastek – jeśli np. w numerze jest zamieszczony przepis.

Dołączanie gadżetów do pism firmowych może być dobrym sposobem na utrwalanie wizerunku firmy. Jeśli wybierzemy gadżet, który na to pozwala, warto zamieścić na nim logo firmy lub nowej marki, którą właśnie promujemy. Nie zapominajmy bowiem, że nasi pracownicy to także ambasadorowie firmy w swoich środowiskach – firmowa gazeta czy dołączony do niej drobiazg są oglądane nie tylko przez ludzi z firmy, ale także ich rodziny, przyjaciół i znajomych.

Jednak przy wielu plusach, jaki daje dołączanie prezentu, warto pamiętać też o ewentualnych wadach tej formy komunikacji. Przede wszystkim wybór upominku musi być bardzo dobrze przemyślany. W przypadku gazet wewnętrznych decyzja o załączeniu zbyt luksusowego gadżetu może być odebrana jako niepotrzebna rozrzutność firmy. Z kolei upominek zbyt skromny czy nieestetyczny może być potraktowany jako lekceważący i świadczący o braku szacunku do obdarowanych. Nie warto też dołączać drobiazgów kompletnie niepraktycznych i niezwiązanych z tematyką świąt lub okazji, z powodu której dołączamy upominek. Może to być potraktowane jako decyzja podjęta w ostatniej chwili i niedbale.

Podobnie ma się rzecz w biuletynach zewnętrznych, choć tu zapewne trudno byłoby się spotkać z zarzutem o zbytnią rozrzutność. W tym segmencie warto się zastanowić głębiej nad preferencjami oraz stylem życia grupy docelowej i zgodnie z tymi przesłankami dobrać prezent.

Kolejną istotną kwestią jest techniczna strona załączenia do numeru upominku. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest foliowanie gazety wspólnie z drobiazgiem. Jeśli dołączamy płytę, dobrym sposobem jest podklejenie jej specjalnym klejem. Dzięki temu przy wyjęciu płyty gazeta się nie uszkodzi.

Jeśli dołączamy prezent, warto zajawić go odpowiednim hasłem na okładce gazety. Informację najlepiej umieścić w którymś z rogów pisma – na przykład górnym prawym, przy winiecie.

Reasumując; gadżety czy upominki – tak, ale nie za często i na pewno dobrze przemyślane. Wybieramy rzeczy dobrej jakości i w dobrym guście. Przed podjęciem decyzji o załączeniu upominku, rozważmy plusy i minusy takiego bonusu w naszej firmowej gazecie.

Tomasz Kościelny, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »