Fotografowanie produktów

Do dokładnego odwzorowania produktu służy fotografia produktowa i katalogowa. Najważniejszą cechą tego typu fotografii powinno być dokładne pokazanie szczegółów prezentowanego przedmiotu.

Zanim zaczniemy fotografować, zastanówmy się czy produkt, którego zdjęcie umieścimy w naszej gazecie, będzie tradycyjnym zdjęciem z fotografowanym tłem, czy będziemy chcieli pokazać sam produkt, a więc zdjęcie będzie wyszparowane albo będziemy chcieli wyszparowanemu zdjęciu nadać nowe tło w komputerze.

Tło

Jeżeli zdecydujemy się na pierwszy wariant, wybór tła dla produktu będzie niezwykle ważny i wpłynie na końcowy efekt. Tło powinno być jednolite, pozbawione dodatkowych elementów, które mogłyby rozpraszać uwagę czytelnika. Przy doborze tła ważny jest również kontrast między kolorami produktu a tłem. Dla bardzo jasnego przedmiotu, który chcemy fotografować, trzeba dobrać na tyle ciemne tło, by było widać wszystkie detale produktu, ale istotny jest również kolor tła, by odpowiednio komponowało się z produktem. Zastosowanie jasnego tła przyćmi sam produkt, przez co zdjęcie nie będzie przykuwało uwagi.

Jeżeli wybierzemy wariant zdjęcia wyszparowanego, którego kształty będą określać układ całej fotografii lub zdecydujemy się na szparowania, ale z przeznaczeniem do podłożenia nowego tła, produkt również powinien być ustawiony na kontrastującym tle, aczkolwiek wymagania dotyczące jego gładkości czy koloru nie będą już tak istotne.

Światło i odblaski

W fotografowaniu jednym z najważniejszych elementów jest światło, nie inaczej jest w fotografii produktowej. Zastosowanie wielu źródeł światła czy doświetlenie za pomocą białych plansz pozwoli nam uzyskać dobry efekt na zdjęciu i zminimalizować cienie.

Zdjęcie produktu powinno też być pozbawione odblasków, wynikających zazwyczaj z faktu, że korzystamy z lampy błyskowej, której źródło skupione jest na fotografowanym produkcie. Zapewnienie dobrego światła z różnych stron pozwoli nam zrezygnować z lampy błyskowej, dzięki czemu unikniemy niechcianych odblasków. Jeśli jednak nie uda się nam uzyskać zadawalającej ilości światła i będziemy zmuszeni skorzystać z lampy, dobrze jest strumień jej światła ustawić do góry. Wtedy światło lampy błyskowej odbije się od sufitu – najczęściej jasnego – i źródło jej światła równomiernie rozłoży się na fotografowanym przedmiocie.

Ujęcia i głębia ostrości

Gdy mamy już przygotowane tło, zapewnione odpowiednie światło i możemy rozpocząć fotografowanie, pamiętajmy o tym, by zdjęcie produktu wykonać z wielu ujęć, pod różnymi kątami. Dzięki temu będziemy mogli później wybrać ujęcie najlepsze lub takie, które najbardziej będzie pasowało do kompozycji strony gazety.

Pamiętajmy też, że fotografowany produkt musi być maksymalnie ostry, wszystkie szczegóły produktu dobrze widoczne, a napisy wyraźne. Zastosujmy do tego wysoką wartość przysłony, która zapewni głębię ostrości na wszystkich planach. Zwróćmy też uwagę na ustawienie czułości ISO. Im wyższa wartość, tym większe będą szumy (w przypadku aparatów cyfrowych) i ziarno (w przypadku kliszy).

Jeśli będziemy pamiętać o tych zaleceniach, nasz produkt na zdjęciu będzie wyglądał tak, jak na półce sklepowej.

Małgorzata Żurniewicz-Turno, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »