Dobry projekt okładki

O jakości okładki decydują elementy: zdjęcie, winieta i zajawki. To one tworzą kod okładki, który powinien być sygnałem zgodnym z charakterem pisma. Określa on, jakich czcionek można użyć w zajawkach, jak może zmieniać się kolor w poszczególnych elementach, jakie dodatkowe elementy mogą się na niej pojawić.

Dobry projekt okładki

Ważna jest podstawowa paleta kolorów użytych do projektu okładki. Powinna wykazywać harmonię albo przez dobór kolorów korespondujących ze sobą, albo kontrastujących. Dobrze, gdy barwy zdjęcia nawiązują do którejś barwy elementów tekstowych.

Wyrazista winieta

Winieta jest szczególnie istotna, powinna być wyrazista i dobrze widoczna. Jej atrakcyjność graficzną może potęgować zapis znaczeniowy, nawiązujący do nazwy firmy, jej usług, charakteru. Powinien być krótki i chwytliwy. Czasami jednak to trudne do osiągnięcia i wtedy trzeba zatroszczyć się, aby strona wizualna przyciągała uwagę. W obszarze winiety powinny się też znaleźć takie elementy, jak: numer i rok wydania oraz do jakiej grupy odbiorców pismo jest adresowane.

Treść już na okładce

Zajawki powinny mieć hierarchiczną strukturę, odpowiednie zastosowanie czcionek i kolorów. Czytelnik nie może gubić się w natłoku podawanych informacji.

Tendencje wskazują na stosowanie pisma prostego, czasem pogrubionego (o kursywie lepiej zapomnieć) tak, aby bez problemu dało się odczytać litery z dalszej odległości. Poza tym, przy zajawkach powinien być odnośnik do konkretnej strony. Optymalna liczba zajawek to trzy do pięciu.

Czasami dobrze będzie, jeśli wśród zajawek znajdzie się wyróżniony graficznie element będący niespodzianką dla czytelnika; konkurs, niespodzianka, liczba itp.

Fotografia jak magnes

Charakter zdjęcia na okładkę czasami określony jest w księdze identyfikacji wizualnej firmy. Jeśli nie, trzeba zdać się na własne wyczucie, ale najlepiej, jeśli zdjęcie koresponduje z treścią numeru.

Nie sprawdzają się zdjęcia czarno-białe, pismo może być postrzegane wtedy jako tanie i ubogie. Świat jest kolorowy i ludzie szukają takiego w magazynach. Ważne jest, aby było to zdjęcie dobrej jakości nadającej się do druku, żywe, odpowiednio ostre.

Tematykę zdjęcia najlepiej wyrażą konkretni ludzie, ich twarze, całe postaci, zdjęcia grupowe. Pracownicy firm z pewnością będą chcieli zobaczyć na okładce swoich kolegów i koleżanki. Jednak mogą też być zdjęcia rodzajowe, prezentujące np. produkt firmy, nagrodę, wydarzenie. Istotne, aby były przedstawione z pomysłem, w zaskakujący dla czytelnika sposób.

Całościowo okładka powinna współgrać z makietą pisma i pełnić swoją podstawową rolę: skłonić czytelnika, by zajrzał do numeru.

Mariusz Kasior, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »