A nasza firma jest tutaj

Prawdopodobnie wielu z nas miało kiedyś do czynienia z mapami wojskowymi. Są one bardzo szczegółowe. Mają jednak jedną podstawową wadę – dla mało wyrobionego użytkownika stanowią nieczytelną plamę dziwnych znaków. Przy tworzeniu map, pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć tego efektu.

Zacznijmy od zastanowienia się, czemu ma służyć mapa, którą chcemy opublikować i kto będzie jej odbiorcą. Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam ustalić, na ile szczegółowa ma być mapa i jakie jej elementy powinniśmy uwypuklić.

Przykładowo chcemy pokazać jedno z polskich miast. Wtedy najpierw powinniśmy się zastanowić czy chcemy tylko zaznaczyć je na mapie Polski, czy w powiększeniu pokazać fragment miasta z ulicami i dojazdem? Jeśli chcemy zaznaczyć tylko konkretne miasto na mapie kraju, pokazując jego lokalizację, nasza mapa może zawierać jedynie kontur oznaczający granice Polski. Nie musi zawierać dróg, rzek i wszystkich głównych miast Polski, a jedynie to, na którym nam zależy. Dla podniesienia atrakcyjności możemy stosować różne cienie, rozblaski i innego typu efekty, na które pozwalają nam programy graficzne.

Dla lepszej orientacji możemy podać lokalizację stolicy czy też podział kraju na województwa, ale już bez zaznaczania ich nazw. Stanowią one odniesienie do punktu, który chcemy pokazać i pozwalają lepiej zorientować się czytelnikowi, gdzie dokładnie znajduje się dane miasto. Jeżeli znamy punkty charakterystyczne lub na tyle ważne, że ułatwiają dojazd do wskazanego miejsca, również nanieśmy je na mapę, ale tylko wtedy, gdy mapa ma być drogowskazem dla dojeżdżających.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o kolorach, które na mapie są szczególnie istotne. Jeżeli mapa będzie zawierać mało szczegółów, wystarczy, abyśmy wyróżniającym się kolorem pokazali miasto, na którym nam zależy. Jeżeli będziemy mieli kilka ważnych punktów, możemy zastosować kilka kolorów.

Ciekawym rozwiązaniem uatrakcyjniającym mapę zamieszczaną w wersji elektronicznej jest możliwość jej powiększania, aby uzyskać bardziej szczegółowy plan, a także przedstawienie jest jako trójwymiarowej. Jednak są to tylko dodatki, najważniejsza jest prostota i jasność przekazu.

Małgorzata Żurniewicz-Turno, Agape

 

Ten artykuł ukazał się w „Biuletynie o Biuletynach”, jedynym newsletterze w Polsce poświęconym wyłącznie biuletynom firmowym i branży custom publishing. Zaprenumeruj newsletter bezpłatnie »